2024. augusztus 19., hétfő, 06:00
Címkék: EcoStruxure elektromobilitás elektromos autó elektromos autó töltő elektromos jármű elektromos töltőállomás Schneider Electric
Az európai zöld megállapodás ambiciózus célokat tűzött ki az Európai Unió tagországai számára, amelyek teljesítésével választ adhatunk napjaink legnagyobb kihívására, az éghajlatváltozásra. A megállapodás egyik legfontosabb tárgyköre – a hatékony és észszerű energiafelhasználás mellett – a környezetbarátabb mobilitásra való átállás. A zöld mobilitás magában foglalja az elektromos járműveket, valamint azok töltő-infrastruktúráját és információs rendszerét.
Az Európai Bizottság „Irány az 55%!” intézkedéscsomagja szerint törekedni kell arra, hogy 2050-ig elérjük a közúti közlekedésben a kibocsátásmentes mobilitást. Mindehhez 2030-ig csökkenteni kell az új autók átlagos kibocsátásának 55%-át. Az új és módosított ETS (kibocsátáskereskedelmi rendszer), az EED (energiahatékonysági irányelv) és az EPBD (épületek energiateljesítményéről szóló irányelv) értelmében a közúti közlekedés is bekerül a kibocsátáskereskedelmi rendszerbe.
Magyarországon tavaly 22 651 gépkocsit helyeztek forgalomba zöld hatósági jelzéssel az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint, amelyek több mint 60 százaléka tisztán elektromos meghajtású volt. Ez azt jelenti, hogy a hazai utakon a múlt év végén már mintegy 45 ezer tisztán elektromos személygépkocsi közlekedett. Az e-autók elterjedése kapcsán az egyik legfontosabb kérdés, hogy sikerül-e biztosítani a szükséges infrastruktúrát hozzájuk.
Darko Lopotar, a Schneider Electric épületekért felelős délkelet-európai alelnöke szerint gyártóként, vásárlóként és fogyasztóként ránk háruló új kötelezettségek jelentősen növelni fogják az elektromos autók használatát. Ezért már most dolgozni kell az infrastruktúra kiépítésén, amely segítségével rövid és hosszabb utakra is feltölthetjük a járműveket. Az infrastruktúra nemcsak a nyilvánosan hozzáférhető területeket foglalja magában, hanem a magánterületeket is. A statisztikák azt mutatják, hogy az Európai Unióban eladott elektromos járművek száma háromszor gyorsabban nő, mint ugyanezen járművek töltőállomásainak száma.
A kereskedelmi, a többlakásos épületek és a lakóházak nagy szerepet játszanak az infrastruktúra biztosításában, mivel a járművek rendszeresen és hosszú ideig parkolnak ezeken a helyeken. Jelenleg az elektromos autókat legtöbbször útközben töltik a felhasználók. Szakértői becslések szerint a jövőben a töltés 90%-a a célállomáson, például otthon vagy a munkahelyen történik majd. A célállomáson történő töltés 40%-kal növeli a villamosenergia-fogyasztást, ami végső soron az egyes épületek, azaz az egyes háztartások villamosenergia-költségeinek növekedéséhez vezet. Ezért most van itt az ideális lehetőség az energetikai rekonstrukció alatt álló épületek számára, hogy alkalmazkodjanak a jövőben megnövekedő villamosenergia-fogyasztáshoz és az elektromos autók töltőállomásainak ellátására szolgáló létesítmények előkészítéséhez.
Az energetikai felújítás jelenlegi programjaiban az e-mobilitás társfinanszírozását a töltőállomások előkészítése és telepítése tekintetében határozzák meg. A lakóknak lehetőségük van arra, hogy az épületek energetikai felújítása révén nyújtott támogatásokkal csökkentsék az elektromos autók töltőportjának kiépítésével járó költségeket. Léteznek társfinanszírozási források olyan naperőművek telepítéséhez is, amelyek épületeket látnak el villamos energiával, beleértve az elektromos autók töltéséhez szükséges energiát is.
Nagy épületekben történő töltőtelepítés esetén érdemes figyelembe venni, hogy a töltők nem önálló termékek. Itt a teljes rendszert össze kell hangolni, hogy elkerüljük a megnövekedett villamosenergia-igény miatt fellépő nem kívánt problémákat az épületben. A Schneider Electric megoldást kínál erre egy villamosenergia-gazdálkodási rendszerrel, intelligens töltési és digitalizálási technológiák segítségével, ahol az összes elem az EcoStruxure for eMobility egyedi megoldásába van integrálva. Az EV-töltő és a valós idejű terhelésmenedzsment-rendszer összekapcsolásával lehetővé válik egy épületben több energiafogyasztó zökkenőmentes és egyidejű működése. Az EcoStruxure for eMobility egy olyan koncepció, mely eszközei és szoftveres megoldásai révén méri a létesítmény teljes villamosenergia-fogyasztását, és a kapott adatokat feldolgozva utasításokat ad a töltőknek. Ezzel biztosítja az épületben lévő összes többi, villamos energiát használó eszköz zavartalan működését, miközben minden autó az elérhető legnagyobb teljesítménnyel, a lehető leggyorsabban tölt.
A Schneider Electric fenntarthatósági célkitűzései között szerepel, hogy 2029-re teljes járműflottáját elektromos meghajtású autókra cseréli le. A folyamat már elindult, és Magyarországon is egyre több ilyen járművet használ a cég. Az átállással kapcsolatos igények kiszolgálására a vállalat budapesti központjának otthont adó Nordic Light irodaházban folyamatosan növelik az e-autó-töltők számát. Jelenleg 59 olyan töltési pont működik a létesítményben, amelyekhez a Schneider Electric eszközeit és rendszereit használják.
A hatályos 2019. évi építési törvény előírja, hogy az új és a jelentős felújításon áteső kereskedelmi épületekben legalább minden ötödik parkolóhelyre egy töltőpontot, illetve az elektromos kábelek elvezetésére szolgáló tartószerkezetet vagy tokozott áramsínes megtáplálást kell telepíteni. Lakóépületek esetében kötelező minden egyes parkolóhelyhez kialakítani a töltőpont létesítéséhez szükséges infrastruktúrát. Az új irányelvek által hozott egyik legnagyobb változás, hogy minden harmadik parkolóhelyre egy töltőnek kell jutnia. Tekintettel az ETS, az EED és az EPBD irányelvek módosításaira, valamint a közlekedéssel kapcsolatos kibocsátások csökkentésére vonatkozó magasabb célértékek meghatározására, módosulni fognak a nemzeti szabályozások annak érdekében, hogy felgyorsulhasson az e-mobilitás bevezetése.
Minden beruházás hatással van a háztartások költségvetésére, de az energetikai felújításba, a megújuló energiaforrásokba és az e-mobilitásba való befektetés a kívánt jövőbe való befektetés. A Schneider Electric célja, hogy elérje az uniós és nemzeti energiastratégiák célkitűzéseit, és ehhez nagyon fontos a közlekedési és az energiarendszer szinergiája, valamint az összes rendszer és az egyének bevonása.