Már itthon is működik az intelligens töltési megoldás

2030-ra a globális szinten eladott autók akár több mint kétharmada lehet elektromos jármű

2024. június 06., csütörtök, 06:00

Címkék: e-mobilitás elektromobilitás elektromos autó elektromos autó töltő elektromos jármű Schneider Electric töltőállomás

Február elejétől a hazai vállalkozások is igényelhetnek támogatást villamos autó beszerzésére, ami várhatóan felgyorsítja majd a céges flották ilyen típusú járművekre történő lecserélését. Az átállás kapcsán azonban kulcskérdés a töltés megoldása, amire a Schneider Electric olyan, hardvert és szoftvert egyaránt tartalmazó rendszert kínál, amely az adott ingatlan meglévő elektromos hálózatához alkalmazkodva gondoskodik a hatékony és biztonságos töltésről.

A múlt évben világszerte mintegy 14 millió tisztán elektromos és plug-in hybrid autót adtak el az ev-volumes.com adatai alapján, ez harmadával több, mint egy évvel korábban. Bár a növekedés üteme az elmúlt években lassult, ebben az is szerepet játszik, hogy egyre magasabb bázishoz kell viszonyítani. Az persze még messzebb van, amikor az e-autók teljesen meghódítják az utakat, azonban az előrejelzések alapján az évtized végére ez sokkal közelebb lehet majd a valósághoz, mint most. A Rocky Mountain Institute tavaly szeptemberben bemutatott előrejelzése szerint 2030-ra a globális szinten eladott autók akár több mint kétharmada lehet elektromos jármű.

Azt majd a következő években meglátjuk, hogy valóban ennyire gyors lesz-e a térhódításuk, az azonban jól látszik, hogy világszerte igyekeznek ösztönözni az e-autók vásárlását a kormányok. Nincs ez másként itthon sem, ráadásul február elején megjelent egy olyan pályázat is, melynek keretében a hazai vállalkozások igényelhetnek támogatást ilyen típusú járművek vásárlásához. A céges autóflották lecserélésekor már eddig is sok társaságnál felmerült, hogy teljesen elektromos vagy plug-in hybrid autókat vegyenek, és mivel egy 30 milliárd forint keretösszegű pályázatról van szó, biztosra vehető, hogy rengetegen igyekeznek majd élni a lehetőséggel.

Az Energiaügyi Minisztérium tájékoztatása szerint a hazai utakon a múlt év végén már több mint 45 ezer tisztán elektromos személygépkocsi közlekedett, az ilyen meghajtású teherautókból közel 3 ezer, motorkerékpárokból körülbelül 500, míg autóbuszokból 206 volt forgalomban. Az új pályázat keretében elnyerhető támogatás jelentősen csökkenti a hagyományos hajtású gépkocsik árelőnyét, vonzóbbá és kifizetődőbbé teszi az e-járművek megvásárlását, ami várhatóan felgyorsítja majd térhódításukat.

Az e-autók terjedése kapcsán azonban kiemelten fontos foglalkozni a töltési infrastruktúra kérdésével is. A Schneider Electric tavalyi felmérése szerint a hazai vállalati döntéshozók 75 százaléka választana e-autót a hagyományos, belső égésű motoros járműve helyett, ha a munkavégzés helyén biztosított lenne a megfelelő töltési lehetőség.

A Schneider Electric azon vállalkozások közé tartozik, amely saját fenntarthatósági stratégiája részeként döntött úgy, hogy 2030-ra teljes járműflottáját villamos meghajtású autókra cseréli le, mely folyamat éllovasa Magyarország, Az átállással kapcsolatos igények kiszolgálására a vállalat budapesti központjának otthont adó irodaházban a Schneider Electric eszközeit és rendszereit felhasználva alakítottak ki egy különleges töltési megoldást.

Az irodaházban létrehozott e-autó-töltőrendszer egyelőre 26 darab EVlink Pro AC, 4 darab EVlink Parking és 1 darab EVlink Smart Wallbox töltőt tartalmaz. A rendszer egyik nagy előnye a hatékony telepítés és a könnyű bővíthetőség, amit szintén a Schneider Electric által fejlesztett és gyártott, tokozott áramsínes megoldás tesz lehetővé. Ha ugyanis az e-autó-flotta bővülésével jelentősen megnőnek a töltési igények, és új töltőket akarnak a hálózathoz illeszteni, akkor nem szükséges lekapcsolni a teljes rendszert, hanem a megtáplálást végző toksínes hálózatra feszültség alatt ráhelyezhető a plusz leágazódoboz és töltő.

A megoldás azonban nemcsak ezért különleges, hanem az „agya” miatt is. „A Schneider Electric által fejlesztett EV Charging Expert terhelésmenedzsment rendszer (LMS = Load Management System) folyamatosan figyeli az irodaház betáplálási pontjainak pillanatnyi terhelését, és a lekötött teljesítmény szintjének megfelelő értékig hagyja az autók számára felvenni az energiát. Ennek köszönhetően nem kell tartani a hálózat túlterheltsége miatti áramszünettől vagy az áramszolgáltatói bírságtól, mégis minden autó az adott pillanatban elérhető legnagyobb teljesítményszinttel tölthet. Emellett a töltési rendszer nagy előnye, hogy az intelligens vezérlésnek köszönhetően alkalmazkodik az ingatlan meglévő elektromos hálózatának adottságaihoz, így a kapacitás növelése nélkül is telepíthető egy kiterjedt töltési rendszer” – mondta el Lukács Tamás, a Schneider Electric üzletfejlesztési menedzsere.

A Schneider Electric budapesti központjának otthont adó irodaházban a vállalat eszközeit és rendszereit felhasználva alakítottak ki egy különleges töltési megoldást

A vállalat budapesti központjában kialakított e-autó-töltési rendszer gyorsan telepíthető, rugalmasan bővíthető, hatékony és biztonságos megoldást jelent, irodaházak mellett ipari, kereskedelmi, logisztikai ingatlanokban, intézményekben egyaránt redundáns. A társaság arra törekszik, hogy a jövőt formáló fejlesztései minél több hazai felhasználó számára elérhetőek legyenek, ezért a töltési megoldásuk elterjesztésébe partnereket is bevontak.

Közéjük tartozik az egyik legsikeresebb hazai technológiai vállalkozás, a Parkl, amely a töltési infrastruktúra kiépítését követően biztosítja azt a szoftvert, amivel a digitális parkolás és elektromos töltés egy rendszerben válik elérhetővé az irodaházak számára. A Parkl okos algoritmusa révén a parkolóhelyek és a töltők kiosztása egyszerűvé és hatékonnyá válik. A rendszer biztosítja a parkoló használatának átláthatóságát is, hiszen vállalati és akár egyedi felhasználó szinten is nyomon követhető minden parkolás vagy töltés. Emellett az épületüzemeltetők és bérlőcégek saját kezelési felületet is kapnak a tranzakcióik kezelésére és nyomon követésére. A Parkl a töltők üzemeltetéséhez szükséges MEKH engedély birtokában a megoldás beüzemelését, működtetését és karbantartását is vállalja. Továbbá igény szerint fizetési megoldást is magában foglaló elektromobilitás szolgáltatást is nyújt ügyfelei számára.

www.se.com

Keresés
Bejelentkezés / Regisztráció
AUTOMATIZÁLÁS

26 év után adja át a stafétát a Phoenix Contact Kft. ügyvezetője

Média Partnerek