2015. június 29., hétfő, 07:07
Címkék: 3DEXPERIENCE autóipar CAD-modell CAD-Terv ECAD/MCAD EDMD Ipar Napjai 2015
A CAD-Terv Mérnöki Kft. megszokott színvonalas megjelenése mellé idén új szakterületek is társultak az Ipar Napjai kiállításon. A cég teljes körű szolgáltatáscsomagjáról a cég három vezetője, Nadj István ügyvezető igazgató, Németh Péter mérnökségvezető és Sinkó András értékesítési vezető beszélt a TechMonitornak.
A rendszerváltást követő években számtalan vállalkozás létrejöttét segítették elő, amelyek zömére ma már legfeljebb a magyar ipartörténet részeként emlékezhetünk. Az életképes jövőképpel rendelkező és a változásokra reagálni képes cégek azonban sok év elteltével is köztünk vannak és a találkozásra ideális platform Magyarország legnagyobb ipari seregszemléje. A tervgazdaságból hiányzó professzionális tervezőmunkát is a piacgazdaságban létrejövő tervezőcégek honosították meg. Közel 20 év alatt mégis maguk a vállalkozás vezetői tanulták a legtöbbet és a folyamatos megújulási képesség még legalább újabb 20 évet vetít előre.
TechMonitor: Milyen elemekből állnak össze a CAD-Terv megoldások?
Nadj István: Közel 20 évvel ezelőtt alapítottam a CADTerv Kft-t. Az évek során történt töretlen fejlődésünknek köszönhetően vállalkozásunk megoldás-portfóliója mára négy szakterület szoros együttműködésével a teljes fejlesztési folyamatot lefedi.
Mérnöki szolgáltatások területén mérnökeink komplex ipari feladatokat, új technológiákat alkalmazó fejlesztéseket végeznek a hazai és nemzetközi ipari szereplők igényeit kielégítve.
3DEXPERIENCE megoldások csoportunk testre szabott iparági megoldásokat nyújt ügyfeleinknek, a jellemző folyamataikra hangolva, melyben ötvözzük a világvezető Dassault Systemes megoldásokat saját fejlesztéseinkkel, valamint az iparágban szerzett, hazai szinten egyedülálló szakmai tapasztalatunkkal. Az ipar előtt álló változásokra válaszul, valamint az egyre komplexebb ügyféligényekre reagálva a közelmúltban indítottuk el két új szakterületünket a végeselemes szimuláció és az ECAD/MCAD megoldások terén.
Hogyan működik ez a gyakorlatban?
Németh Péter: Ügyfeleinknek a legnagyobb értéket és biztonságot az jelenti, hogy a fejlesztési folyamat során szinte minden szolgáltatást egy kézből, a CADTerv-től kaphatnak meg. Mi a mérnökségen gépészeti- és terméktervezéssel támogatjuk partnereinket. Kollégáim többéves szakmai tapasztalattal rendelkező gépészmérnökök. Az elmúlt években több mint ezer sikeresen lezárt projektet tudhatunk magunkénak, melyek nagy része autóipari megbízás volt. Neves autógyárakkal dolgozunk együtt gyártás-, gyártósori berendezések-, készülékek és alkatrésztervezés területén. A Rába megbízásából a budapesti Volvo buszok üléseit mi terveztük. 2003 óta dolgozunk együtt az Electrolux Kft.-vel, akikkel több porszívó és készülékfejlesztési projektet zártunk le. Itt szeretném megemlíteni űripari projektjeinket. Bizonyára emlékeznek még a Masat-1 műhold sikerére. A kis műhold teljes gépészeti tervezését mi végeztük. A fejlesztési folyamatok lezárásaként a termékek prototípus- vagy kisszériás sorozatgyártásával is támogatjuk partnereinket. Így egészen az ötlet felmerülésétől a kész, kézzel fogható termékig mérnök csapatunkkal támogatjuk ügyfeleinket.
Hol láthatók azok a termékek, szolgáltatások, amelyeknek a megszületésénél a 3DEXPERIENCE megoldások csoport is közreműködött?
Sinkó András: Csapatunk kifejezetten a háttértámogatással foglalkozik. A mi dolgunk, hogy az ügyfeleink által megálmodott mérnöki folyamatok megfelelően, az előírások szerint és hatékonyan működjenek. Más szemszögből nézve, aki az autóipari beszállítói lánc részese szeretne lenni, az autógyárak beszállítói előírásainak megfelelően kell az adatait kezelni, a terveit elkészíteni és együttműködni. Aki új belépő, végigkísérjük, és támogatjuk a beszállítóvá válás útján annak érdekében, hogy az előírt követelmények a lehető leggyorsabban bevezetésre kerülhessenek. Azok részére, akik már részesei a folyamatnak, hatékony támogatást nyújtunk a verzióváltások, továbbképzés területén, vagy a hatékonyság növelése érdekében végzett egyedi fejlesztéseinkkel. Megoldásaink nem egy termékből állnak, hanem az ügyfeleink igényeire szabott, iparági megoldásokból, melyeknek csupán egy építőeleme a CAD-rendszer. Gyakorlati tapasztalataink és referenciáink kibővültek az autóipar mellett a fémöntő és fémforgácsoló, valamint a fröccsöntő szerszámok területére is.
A végeselemes szolgáltatások hogyan kapcsolódnak a portfólióhoz?
Sinkó András: A fejlesztési folyamatban a méretezés, a konstrukció ellenőrzése mindig is központi szerepet töltött be. Napjainkban a végeselemes szimuláció már a mérnökök részére is elérhetővé vált a CAD-rendszerekbe épített modulok révén, így a végeselemes szimuláció is egyre szélesebb körben kerül alkalmazásra. Innen nézve ez a belépő szint a környezetünk valósághű modellezése felé vezető úton. Az elmúlt évek fejlődésének köszönhetően komplex feladatok vizsgálatára is lehetőség nyílt. Képesek vagyunk az autóiparnál maradva pld. autók ütközését vagy különböző ütközési eseteket szimulálni, vagy a szellőzőrendszer működését ellenőrizni, stb. mielőtt az autó legyártásra került volna.
A jelenlegi és a jövőben várható piaci igények lefedése érdekében döntöttünk a végeselemes szimulációval foglalkozó szakterületünk kiépítése mellett. Megoldásaink a Dassault Systemes SIMULIA (Abaqus) termékportfóliójára épülnek, melyekkel mind a technológiába épp bekapcsolódni vágyó, mind pedig magas szinten használó ügyfeleink igényeit is lefedjük.
Az egyik legfiatalabb szakterületük az ECAD/MCAD megoldásokat nyújtó EDMD Solutions Kft. Mi volt az oka, hogy a cég e területtel bővítette portfólióját?
Nadj István: Ha arra van szükség, hogy megteremtsük a szükséges és hatékony tervezői kohéziót a gépészek és az elektronikai tervezőmérnökök között, a Mentor Graphics termékmegoldásait ajánljuk, melyek egyedülálló módon képeznek hidat e két szakterület között. A MASAT-1 fejlesztése során saját bőrünkön tapasztaltuk meg, hogy mekkora szakadék van az elektronika és a gépészet között. Például egy súlyszámítás minden egyes iterációs lépése két-három napig tartott csak azért, mert az elektronikai komponenseket kézzel kellett frissíteni.
A megoldást kutatva felismertem, hogy hasonló problémákkal szembesül minden vállalkozás, ahol a termékben elektronikai komponensek is vannak. Szakterületünk a NYÁK-tervezés területén piacvezető Mentor Graphics termékmegoldásai mellett választ ad az évek óta fennálló problémára, és hidat képez az elektronika és a gépészet között. A megoldásunk kétirányú kommunikációt biztosít a szakterületek között, és nem kényszeríti arra a felhasználót, hogy kilépjen a saját környezetéből. Mind a gépészeti, mind az elektronikai tervező a saját rendszerével dolgozhat továbbra is. Mi a közös nyelvet teremtjük meg.
Partnereik hány százalékát teszi ki az autóipar?
Sinkó András: Tevékenységünk legnagyobb része az autóiparhoz köthető, partnereink 80-90%-a, akik mint OEM-ek, vagy mint TIER 1 és TIER 2-s vállalatok köthetők e piaci szegmenshez. Ide soroljuk az autógyártók beszállítóit is, akik más területre is bedolgoznak pld. műanyag fröccsöntő vagy fémipari vállalkozások. Erre számos pozitív példa van a magyar tulajdonú partnereinknél, mint például Fémalknál, a Csaba Metálnál és az Agrohídnál is.
Németh Péter: A mérnökségen jelentkező feladatoknak 60 százaléka köthető közvetlenül az autóiparhoz. Feladataink megvalósítása során zömében az ötlettől egészen a prototípus elkészítéséig részt veszünk a folyamatokban. De természetesen vannak olyan munkáink is, ahol egy-egy részfolyamatot végzünk. A hangsúly a jövőben is a határidőre és magas minőségi elvárásoknak megfelelve történő szállításon van, melyben nagy segítség a munkatársaink kiváló szaktudása, melyhez hozzáadódik az egyedi projektek során szerzett tapasztalat. Az autóiparon és űriparon kívül a repülőgépiparban, műanyagiparban és a készüléktervezésben is meghatározó szerepünk van.
Mik a tervek az elkövetkező évre?
Sinkó András: Jól látszik a magyarországi autóipari beszállítói lánc fejlődése. Ezt mi a keresleten is érezzük, és arra számítunk, hogy ugyanilyen dinamikusan növekvő lesz, mint az elmúlt években. Várhatóan a gyártásban érdekelt cégek sokkal jobban bevonódnak a termékfejlesztésbe, mely igényeket csapatunk felkészülten várja.
Németh Péter: Ezt a lendületet érzi a mérnökség is. Folyamatosan bővülő mérnöki csapatunkkal fel vagyunk készülve az egész kis – néhány – órás projektekre ugyanúgy, mint a nagyobb volumenű megbízásokra.
Nadj István: A CAD-Terv megoldás-portfóliójával, a bemutatott négy szakterület együttműködésével képes lefedni a teljes fejlesztési folyamatot. Azon leendő ügyfeleinknek is tudunk hatékony megoldást nyújtani, akik csak „kóstolgatják” az autóipart és azoknak is, aki már benne vannak. Van olyan TIER 1-es beszállító partnerünk, aki egy műszaki problémánál elsőként minket hív fel, mert tudja, hogy egy kézből, határidőre és az elvárt minőségben kap választ a felmerült igényére. Hiszek abban, hogy a CAD-Terv hozzáadott értéke mások számára is előnyt jelent, akiket rövidesen ügyfeleink között üdvözölhetünk.